Jak wiele razy jeszcze będziemy słyszeli, że masło jest zdrowe, margaryna nie lub odwrotnie? Ja nigdy margaryny nie lubiłam ale też nigdy nie zastanawiałam się czy jest zdrowsza niż masło, które po prostu uwielbiam. A gdy na swojej kulinarnej drodze spotkam masło z prawdziwego zdarzenia nic innego oprócz świeżego chleba z masłem się dla mnie nie liczy.

 

Czy Ty kostko jesteś prawdziwym masłem?

Prawdziwe masło w 82 proc. powinno składać się z tłuszczu mlecznego. Nie może być w nim domieszek tłuszczów roślinnych. Określenie „tłuszcz mleczny do smarowania”, który czasem znajduje się na opakowaniu, oznacza, że produkt zawiera mniej niż 80 proc. tłuszczu mlecznego. Inne produkty nie są masłem, ale są… po prostu tańsze. I często to jest wyznacznikiem przy zakupie masła. Jak rozpoznać prawdziwe masło?

.

Kolor, konsystencja, zapach

Gdy wyjmujemy prawdziwe masło z lodówki powinno być twarde i nie tak proste do rozsmarowania jakby się mogło wydawać. Często denerwujemy się gdy nie możemy posmarować chleba, ale to przecież świadczy o tym, że masło jest prawdziwe. Prawdziwe masło powinno być prawie białe, a nie intensywnie żółte, czyli sztucznie barwione. Masło ma też mleczny zapach, podczas gdy miks tłuszczowy pachnie margaryną. 

.

Właściwości

Masło, tak jak inne tłuszcze zwierzęce, zawiera głównie nasycone kwasy tłuszczowe (ok. 67% wagi), które wpływają na wzrost poziomu cholesterolu we krwi i w konsekwencji zwiększają ryzyko zachorowania na miażdżycę i choroby krążenia. W skład masła wchodzą też duże ilości cholesterolu – ok. 220 mg w 100 g. Jest to prawie dzienna norma cholesterolu pokarmowego, tzn. tego, który dostarczamy organizmowi z jedzeniem. W maśle możemy znaleźć rozpuszczalne w tłuszczach witaminy A i D oraz niewiele E. Ich zawartość nie jest jednak stała i zależy od pory roku (mniej ich jest w zimie, więcej latem, gdy krowy pasą się na pastwiskach). Dlatego masła nie powinno się traktować jako głównego źródła tych witamin.

.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał listę informacji dotyczące masła. 

W sklepach znajdziemy produkty o nazwach:

  • masło o zawartości tłuszczu” – zawiera od 60-62 proc. tłuszczu mlecznego i ani grama roślinnego,
  •  „masło półtłuste” – zawiera od 39-41 proc. tłuszczu mlecznego i ani grama roślinnego,
  •  miksy tłuszczowe – w zależności od producenta zawierają od 10 do 80 proc. tłuszczu mlecznego i tłuszcz roślinny,
  •  „masło roślinne” – wbrew nazwie, jest to margaryna – zawiera tłuszcz roślinny. Nazwa handlowa tego produktu obowiązuje w Polsce od lat 70.
  • margaryna – jej podstawowym składnikiem jest tłuszcz roślinny, zgodnie z prawem może zawierać tylko do 3 proc. tłuszczu mlecznego,

Sprawdź skład, gdy kupujesz „Ekstra do smarowania”, „Miksełko”, „Osełkę” lub inne produkty, których nazwa nie sugeruje, czy masz do czynienia z masłem czy miksem tłuszczowym.

Gdy kupujesz nabiał, zwróć uwagę, że w części produktów znajdują się dozwolone substancje dodatkowe, a inne nie zawierają ich wcale. Dodatki znajdują się przede wszystkim w śmietanach termizowanych (poddanych w toku produkcji obróbce cieplnej), do innych śmietan nie powinno się ich dodawać, chyba że producent przedstawi solidne uzasadnienie technologiczne dla ich użycia.

.

Kto nie powinien jeść masła?

Zrezygnować z masła powinny osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi, cierpiący na choroby krążenia, miażdżycę, zagrożeni zawałem serca czy z nadciśnieniem tętniczym.

.

Opracowała: KZ

Komentarze