Dieta, która opiera się na surowych produktach nazywana jest witarianizmem (raw z ang. surowy). Zwolennicy tej diety twierdzą, że najlepiej w swojej diecie spożywać produkty nie poddane obróbce termicznej niepoddanych obróbce termicznej w zakresie większym niż 40–45°C.

W serwisach propagujących tego typu dietę możemy przeczytać, że podczas podgrzewania żywności w temperaturze powyżej 42°C dochodzi między innymi do utraty enzymów oraz zniszczenia – bezpowrotnego! – substancji odżywczych. W zależności od sposobu gotowania oraz od temperatury w żywności ginie od 30 do nawet 97% witamin, co gorsza jednak, maleje również przyswajalność minerałów. Dlaczego tak się dzieje? Obróbka termiczna zmienia bowiem strukturę cząsteczkowa pożywienia, przez co tworzą się nowe związki chemiczne. Te zaś bardzo często są nierozpoznawalne dla naszego organizmu. Gotowy pokarm zawiera tym samym bardzo niewielką ilość tlenu – a co za tym idzie, także i życia. – możemy przeczytać na stronach, które propagują surową żywność. Zdania są jednak podzielone jeżeli chodzi o ilość surowych produktów w diecie. Niektórzy twierdzą, że musi to być 100 %, niektórzy, że 70 %.  Czy jednak dieta oparta jedynie na surowych produktach jest zdrowa?

Dieta surowa, czyli witariańska często ściśle związana jest z wegetarianizmem lub weganizmem. Witarianizm wegański Wyklucza jedzenie wszelkich produktów pochodzenia zwierzęcego. Wśród propagatorów surowego weganizmu można wymienić Douglasa. Do witarian można zaliczyć osoby praktykujące dietę frutariańską, juiceariańską (osoby pijące wyłącznie wyciśnięte przez siebie soki) bądź sproutariańską (osoby jedzące wyłącznie kiełki roślin).

.

surowe jedzenie

Przecież nie każdy lubi chrupać marchewki czy jabłka.

Co najczęściej spożywa się w diecie raw?

Dieta ta wydaje się bardzo prosta, ale przecież nie każdy lubi chrupać marchewki czy jabłka. Organizm potrzebuje różnorodnych posiłków, a te są często bardzo pracochłonne. – Główne sposoby przygotowywania posiłków to: moczenie (surowych ziaren, nasion roślin strączkowych, orzechów) w celu nadania produktom strawności, kiełkowanie (po moczeniu nasiona mogą kiełkować, należy je przełożyć do pojemnika do kiełkowania i pozostawić w temperaturze pokojowej), suszenie (wykorzystywane jest do przygotowywania rodzynek, suszonych pomidorów, warzyw i owoców) – objaśnia Agnieszka Piskała, specjalista ds. żywienia.Według witarian idealną metodą przygotowywania posiłków jest łączenie za pomocą robota kuchennego surowych produktów o różnej konsystencji.

 

Zalety diety

Osoby stosujące tego rodzaju dietę twierdzą, że jest ona najlepszym z możliwych rozwiązań. Podkreślają jej zalety, do których należą między innymi to, że jest ona naturalna, niskotłuszczowa, pozbawiona szkodliwych składników czyli np. cukrów.  Zwolennicy tej diety zwracają uwagę również na poprawę samopoczucia, a także zrzucanie zbędnych kilogramów. O niewątpliwych zaletach diety raw świadczy też badanie przeprowadzone w 2007 roku, w którym udział wzięło 6 osób z cukrzycą i nieprawidłową glikemią. Badanie było prowadzone pod ścisłą kontrolą doktora Gabriela Cousensa z Instytutu „Tree of Life” w Arizonie. Chorzy przeszli na surową dietę i odstawili insulinę. Po 30 dniach odnotowano u nich znaczną poprawę stanu zdrowia: prawidłowe stężenie glukozy we krwi oraz mniejszą masę ciała.

.

surowe jedzenie

Dieta raw jest naturalna, niskotłuszczowa, pozbawiona szkodliwych składników czyli np. cukrów.

.

Ale to nie tylko zalety

Oprócz zalet tego typu diety istnieją również pewne ograniczenia. Witarianizm zalecany jest wyłącznie osobom dorosłym i zdrowym. Spożywanie pokarmów surowych, a w większości warzyw u owoców zwiększa ryzyko osłabienia organizmu, problemów z koncentracją czy ospałość. Osoby stosujące tego typu dietę nie dostarczają bowiem organizmowi węglowodanów złożonych, ryb czy mięsa. Diety tej nie powinny stosować osoby z problemami gastrycznymi, kobiety w ciąży czy osoby z zespołem jelita nadwrażliwego.

Często też podkreśla się niedobór cynku, selenu, witaminy B 12 , żelaza i wapnia. Prawidłowy proces trawienia zachodzi w organizmie w temperaturze 38°C (taka panuje w żołądku). Jeżeli jednak spożywamy produkty zimne lub o temperaturze pokojowej, to zanim organizm zacznie je trawić, najpierw musi zainwestować dużo energii, żeby potrawę ogrzać do wymaganych 38°C. W okresie zimowym może być to dla organizmu niekorzystne. Spożywanie posiłków ciepłych jest łagodniejsze dla żołądka i rozgrzewa organizm od środka.

.

surowe jedzenie

Spożywanie posiłków ciepłych jest łagodniejsze dla żołądka

.

Jeżeli decydujesz się na wprowadzenie tego typu diety należy robić to stopniowo. Organizm może w różny sposób reagować na zmiany sposobu żywienia. Najlepiej stopniowo rezygnować z dotychczasowego jedzenia i na to miejsce wprowadzać coraz więcej surowych warzyw i owoców. Można również połączyć dietę raw z tradycyjnym, lecz zdrowym jedzeniem, ustalając proporcje na poziomie 7:3.

Katarzyna Zarówna

Źródła: LINK, LINK 

Komentarze