Tradycyjnym polskim daniem jest zupa pomidorowa. Zwykle przygotowujemy ją w poniedziałek na bazie niedzielnego rosołu lub bulionu warzywnego. Czy z makaronem czy z ryżem zupa zawsze smakuje wyśmienicie.

Chyba każdy potrafi ugotować zupę pomidorową. Dla wielu z nas jest ona zupą codzienną, którą często gości na naszych stołach. Najlepiej smakuje na bazie prędzej ugotowanego rosołu.

Jeśli chcesz wzmocnić swoją odporność albo przyspieszyć gojenie się ran, jedz pomidory. Zawierają one bardzo dużo witaminy C, która działa w ten sposób. 180 g owocu, czyli jeden duży pomidor dostarcza 60% dziennego zapotrzebowania na nią. Dodatkowo pokrywa on 25% zapotrzebowania na witaminę E. Ma wiele beta-karotenu, który neutralizuje szkodliwe działanie wolnych rodników. Ponadto zawiera witaminy z grupy B, witaminy PP i K. Wśród minerałów pomidory mają najwięcej potasu. Potas obniża ciśnienie krwi poprzez swoje działanie moczopędne. Wapń, magnez i żelazo również są w tych warzywach. Można w nich znaleźć nawet miedź, mangan i kobalt.

Likopen to naturalny barwnik, który nadaje pomidorom ich czerwoną barwę. Jest on antyutleniaczem, który zapobiega zawałom serca i rozwojowi miażdżycy. Likopen hamuje proces zwyrodnienia plamki żółtej oraz przeciwdziała nowotworowi prostaty. Wystarczająca ilość likopenu dla naszego organizmu to jeden pomidor dziennie albo talerz pomidorówki, szklanka soku pomidorowego lub dwie łyżeczki keczupu.

Pomidory w 93% składają się z wody, a w 100 g mają tylko 15 kcal. Dzięki zawartości błonnika dają nam uczucie sytości, dzięki witaminie C poprawiają stan naszej skóry. Witamina C dotlenia ją i wzmacnia naczynia krwionośne. Pomaga utrzymać nasze włosy w dobrej kondycji. Natomiast witamina młodości zapobiega zmarszczkom i przeciwdziała starzeniu się.

.

Składniki:

  • 2 l bulionu (najlepiej wczorajszy rosół)
  • 3 kg pomidorów malinowych
  • 200 ml śmietany
  • masło
  • 3 ząbki czosnku
  • bazylia
  • ziele angielskie
  • natka pietruszki
  • makaron
  • sól i pieprz

.

Sposób przygotowania:

Pomidory należy sparzyć, a następnie usunąć skórkę i pestki. Warzywa kroimy na mniejsze kawałki i duśmy na odrobinie masła w rondlu, co jakiś czas mieszając do momentu, aż się rozpadną (około 15-20 minut). Następnie wlewamy nasz bulion. Doprawiamy do smaku bazylią, zielem angielskim, czosnkiem, solą i pieprzem. Gotujemy jeszcze 5 minut. Dodajemy śmietanę oraz posiekaną natkę pietruszki. Podajemy z makaronem.

.

Smacznego!

Dawid Brandebura

Komentarze