Coraz częściej pedagodzy i psycholodzy zwracają uwagę na zjawisko charakteryzujące się spadkiem zainteresowania książką. Dlatego należy jak najwcześniej rozpocząć świadomie ukierunkowaną działalność, która wychowa i ukształtuje czytelnika.

W szkole, w której pracuję postanowiłam założyć Klub Miłośników Ciekawej Książki. W związku z tym, że coraz mniej rodziców czyta swoim dzieciom takie spotkania są bardzo potrzebne. Raz w miesiącu rodzice wraz z dziećmi spotykają się w szkole, aby spędzić miłe popołudnie z książką. Przygotowując się do comiesięcznych spotkań staram się aby były one urozmaicone. Oprócz słuchania, śpiewamy piosenki, które są związane z aktualnym tematem. Dzieci również wykonują z rodzicami prace plastyczne. 

Cele działalności klubu:

  • zapoznanie uczestników z różnymi pozycjami literatury dziecięcej,
  • rozwijanie estetyki i poczucia piękna,
  • rozwijanie pamięci,
  • kształtowanie wyobraźni i rozwijanie koncentracji,
  • rozwijanie umiejętności teatralnych,
  • rozwijanie zainteresowań i zdolności,
  • integracja grupy,
  • wyrażanie emocji za pomocą prac plastyczno-technicznych.

W tym roku szkolnym czytaliśmy książki o misiach ponieważ 25 listopada świętujemy ich imieny. Podczas kolejnego spotkania oswajaliśmy dzieci z ich lękami. Czytaliśmy więc opowiadania z książki pt. ” Od strachu do odwagi”. To fantastyczna książka dla małych ale też większych dzieci. Krótkie opowiadania z ilustracjami pozwalają dzieciom oswoić strach przed lekarzem, pająkami czy nawet lękami, które dla nas są irracjonalne. Bo przecież kto może bać się lampy czy ściany? W ten sposób jest to pomoc nie tylko dla dzieci, ale również dla ich rodziców, którzy często nie wiedzą jak poradzić sobie z problemem.

A oto fotorelacja z tych spotkań:

Prowadzący czytają książkę o Przygodach Misia Uszatka

P1070230

Na imieninach pluszowego misia nie mogło zabraknąć przecież kolorowego tortu, To również było zadaniem dzieci i ich rodziców. Ponieważ podczas spotkań z książką staram się również o to aby zajęcia były urozmaicone i nie polegały tylko i wyłącznie na słuchaniu opowiadań.

P1070234

Zawsze na początku spotkania z książką śpiewamy razem z dziećmi piosenkę pt. ” W książeczce płynie rzeczka”, która jest już stałym elementem naszych spotkań. Piosenki są także związane z tematem czytanej książki. 

P1070229

Spotkanie z misiem zakończyło się żelkowym małym co nieco.

P1070242

Straszne nie musi być straszne- czytanie książeczki jak opanować strach.

P1070406

Wykonanie duszków z serwetek

P1070414

Dzięki tym spotkaniom dzieci mogą pożytecznie spędzić swój wolny czas. Mogą poznać pozycje książkowe nie tylko z kanonu obowiązujących lektur. Mają sposobność odczuć potrzebę czytania dla przyjemności. Każde dziecko może zrealizować się twórczo a drama, gry i zabawy ruchowe mogą być lekarstwem na nadruchliwość. Warsztat nauczyciela prowadzącego zajęcia wzbogaca się o nowe doświadczenia a stosowane metody stają się źródłem satysfakcji. Uczniowie mają sposobność odczuć potrzebę czytania dla przyjemności. 

.

Anita Zarówna

zarowny@op.pl

Komentarze