Patriotyzm gospodarczy to wcale nienowa koncepcja. Jego historia sięga początków rewolucji przemysłowej, zatem XVIII wieku. W Polsce ta koncepcja zyskała na popularności po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku, choć w niektórych regionach, jak Wielkopolska, była znana i popularna już wcześniej. Czym współcześnie jest patriotyzm gospodarczy?

Polska to dość specyfinczy kraj, który za drogę wzrostu gospodarczego wybrał całkowite otwarcie się na kapitał międzynarodowy, choć przykłady sukcesu gospodarczego Korei Południowej lub Niemiec, polegają raczej na drodze odwrotnej. Pomimo tego, że protekcjonalizm nie jest w Europie szczególnie popularną koncepcją, ma swoje jasne strony.

To, że w Polsce nawet sprzęt wojskowy, pomimo wysokiej jakości rodzimej produkcji zbrojeniowej, kupujemy za granicą nie dziwi. Problem dotyczy wielu innych gałęzi gospodarki: od produkcji autobusów (Solaris) czy pociągów (PESA) po żywność.

Jak polskie firmy radzą sobie z tym problemem? Istnieje wiele inicjatyw, również medialnych, których celem było zwrócenie uwagi polskich konsumentów na rodzime produkty. Dlaczego i po co?

 .

Komentarze