Coraz częściej pedagodzy i psycholodzy zwracają uwagę na zjawisko charakteryzujące się spadkiem zainteresowania książką. Dlatego należy jak najwcześniej rozpocząć świadomie ukierunkowaną działalność, która wychowa i ukształtuje czytelnika.
W szkole, w której pracuję postanowiłam założyć Klub Miłośników Ciekawej Książki. W związku z tym, że coraz mniej rodziców czyta swoim dzieciom takie spotkania są bardzo potrzebne. Raz w miesiącu rodzice wraz z dziećmi spotykają się w szkole, aby spędzić miłe popołudnie z książką. Przygotowując się do comiesięcznych spotkań staram się aby były one urozmaicone. Oprócz słuchania, śpiewamy piosenki, które są związane z aktualnym tematem. Dzieci również wykonują z rodzicami prace plastyczne.
Cele działalności klubu:
- zapoznanie uczestników z różnymi pozycjami literatury dziecięcej,
- rozwijanie estetyki i poczucia piękna,
- rozwijanie pamięci,
- kształtowanie wyobraźni i rozwijanie koncentracji,
- rozwijanie umiejętności teatralnych,
- rozwijanie zainteresowań i zdolności,
- integracja grupy,
- wyrażanie emocji za pomocą prac plastyczno-technicznych.
W tym roku szkolnym czytaliśmy książki o misiach ponieważ 25 listopada świętujemy ich imieny. Podczas kolejnego spotkania oswajaliśmy dzieci z ich lękami. Czytaliśmy więc opowiadania z książki pt. ” Od strachu do odwagi”. To fantastyczna książka dla małych ale też większych dzieci. Krótkie opowiadania z ilustracjami pozwalają dzieciom oswoić strach przed lekarzem, pająkami czy nawet lękami, które dla nas są irracjonalne. Bo przecież kto może bać się lampy czy ściany? W ten sposób jest to pomoc nie tylko dla dzieci, ale również dla ich rodziców, którzy często nie wiedzą jak poradzić sobie z problemem.
A oto fotorelacja z tych spotkań:
Prowadzący czytają książkę o Przygodach Misia Uszatka
Na imieninach pluszowego misia nie mogło zabraknąć przecież kolorowego tortu, To również było zadaniem dzieci i ich rodziców. Ponieważ podczas spotkań z książką staram się również o to aby zajęcia były urozmaicone i nie polegały tylko i wyłącznie na słuchaniu opowiadań.
Zawsze na początku spotkania z książką śpiewamy razem z dziećmi piosenkę pt. ” W książeczce płynie rzeczka”, która jest już stałym elementem naszych spotkań. Piosenki są także związane z tematem czytanej książki.
Spotkanie z misiem zakończyło się żelkowym małym co nieco.
Straszne nie musi być straszne- czytanie książeczki jak opanować strach.
Wykonanie duszków z serwetek
Dzięki tym spotkaniom dzieci mogą pożytecznie spędzić swój wolny czas. Mogą poznać pozycje książkowe nie tylko z kanonu obowiązujących lektur. Mają sposobność odczuć potrzebę czytania dla przyjemności. Każde dziecko może zrealizować się twórczo a drama, gry i zabawy ruchowe mogą być lekarstwem na nadruchliwość. Warsztat nauczyciela prowadzącego zajęcia wzbogaca się o nowe doświadczenia a stosowane metody stają się źródłem satysfakcji. Uczniowie mają sposobność odczuć potrzebę czytania dla przyjemności.
.
Anita Zarówna
zarowny@op.pl