CUKRZYCA jest definiowana jako grupa chorób. Charakteryzuje się HIPERGLIKEMIĄ (podwyższonym poziomem cukru we krwi), która może być skutkiem defektu produkcji lub działania insuliny wydzielanej przez trzustkę (dokładniej komórki beta-trzustki).

Hiperglikemia prowadzi m.in. do: uszkodzenia, zaburzenia i niewydolności wielu narządów, a w szczególności oczu, nerek, nerwów, serca i naczyń krwionośnych. Zbyt późno wykryta i źle kontrolowana cukrzyca powoduje wiele niebezpiecznych powikłań dla organizmu.

Walcz z cukrzycą

OBJAWY CUKRZYCY:

1. Podstawowe kryterium: znaczny wzrost stężenie glukozy we krwi.

2. Najczęściej : senność, ogólne osłabienie, nieplanowana utrata wagi, zwiększony apetyt, zwiększone pragnienie, zwiększone oddawanie moczu.

3. Inne objawy: nudności, zmęczenie, zaburzenia ostrości wzroku, częste infekcje okolic narządów płciowych oraz zapach acetonu wyczuwalny w wydychanym powietrzu.

NAJWAŻNIEJSZE ZASADY RACJONALNEGO ŻYWIENIA W CUKRZYCY TYPU 2

• Jedz 5-6 posiłków dziennie.
• Jedz mało, ale często. Nie przejadaj się.
• Posiłki spożywaj o stałych porach i w jednakowych ilościach każdego dnia.
• Pamiętaj o zjedzeniu ostatniego posiłku krótko przed snem (zapobiegniesz w ten sposób spadkowi cukru we krwi podczas snu).
• Zadbaj, aby dieta była bogata w warzywa (2-3 razy dziennie), owoce (1-3 razy dziennie), nabiał (1-3 razy dziennie).
• Klika razy w tygodniu spożywaj ryby i chude mięsa.
• Ogranicz spożycie produktów szkodliwych dla Twojego zdrowia: tłuszczów nasyconych (smalec, tłuszcze zwierzęce), cukru (słodkie przekąski, dosładzanie, produkty z mąki pszennej), alkoholu, soli.
• Pij wodę mineralną, herbatę lub kawę bez cukru- unikaj słodzonych napojów, które są źródłem dodatkowych kalorii.
• Spożywaj produkty o niskim indeksie glikemicznym. Im wyższa wartość GI, tym szybciej i o większą wartość wzrośnie Twój „cukier” we krwi.

 

PRODUKTY O NISKIM GI (<55): surowe warzywa i owoce, nasiona słonecznika, pieczywo razowe i pełnoziarniste, kasza gryczana, ryż brązowy, makaron pełnoziarnisty, nabiał. Poziom glukozy we krwi po spożyciu tych produktów wzrasta powoli. Zapobiega to wahaniom „cukru” we krwi.

PRODUKTY O WYSOKIM GI (>55): chipsy, słodycze, cukier, pieczywo pszenne, ryż biały, produkty z mąki pszennej, kukurydza prażona, owoce w syropach, piwo. Produkty te powodują duże wahania „cukru” we krwi i nie są zalecane w diecie.

• Gotuj all dente, w folii, na parze, grilluj. Unikaj smażenia.
• Usuwaj widoczny tłuszcz z mięsa i wędlin.
• Pamiętaj, że ruch jest podstawą leczenia. Najlepiej jeśli odbywa się na świeżym powietrzu. Może to być: marsz (np. z kijkami), wolny bieg, jazda na rowerze, pływanie.
• Wysiłek fizyczny wymaga dodatkowej porcji złożonych węglowodanów przed, w trakcie i po jego zakończeniu. Zapobiegniesz w ten sposób hipoglikemii (niskiemu stężeniu cukru we krwi).

 

dietetyk Patrycja Sankowska

Więcej na Diet-Coaching

Komentarze