Food additives

Produkcja, przetwarzanie i konserwacja żywności wiąże się z dodawaniem do niej, w kolejnych etapach procesu technologicznego różnych substancji chemicznych. Lista typowych dodatków do żywności tzw. lista „E” obejmuje szereg grup związków, do których należą: barwniki i pigmenty, konserwanty, antyutleniacze i stabilizatory oraz zagęszczacze. Substancje z grupy „E” są dopuszczone do użycia pod warunkiem, że nie będą stanowiły zagrożenia dla zdrowia konsumenta.

.

bE alfabet

W ciągu roku spożywamy średnio około dwóch kilogramów różnych dodatków ukrytych w żywności. Wiele z nich to silne alergeny. Nie wiadomo do końca jakie konsekwencje może nieść ich konsumpcja przed dłuższy okres czas. Skutki ich spożywania nie muszą być natychmiastowe. Dla przykładu tartrazyna (E 102, żółty barwnik) jest dodawana do oranżady, deserów w proszku oraz sztucznego miodu . Potęguje napady astmy i dolegliwości u osób uczulonych na aspirynę. Może być przyczyną nadpobudliwości, rozdrażnienia i braku koncentracji u dzieci. Alternatywą dla produktów wysoko przetworzonych, obfitujących w substancje dodatkowe (żywność typu „ready to eat” czy „ready to prepare”) jest żywność ekologiczna. Choć droższa, w świetle obecnych badań –  warta swojej ceny.

.

Świadomy konsument

Przekraczasz próg sklepu. Sięgasz po koszyk. W głowie snuje Ci się lista niezbędnych sprawunków. Ruszasz przed siebie. No co powinieneś zwrócić uwagę?
datę ważności produktu. Czym krótsza, tym lepiej;

skład. Długa lista składników przemawia na niekorzyść. Wiadomo, że jogurt naturalny to lepszy wybór od jogurtu owocowego, do którego dodano całą masę substancji intensywnie słodzących (w wersji light) lub cukru, barwników (owoców próżno w nim szukać) oraz sztucznych aromatów.

barwę pieczywa. Pełnoziarnisty chleb czy bułki nie muszą oznaczać, że zostały wypieczone z mąk z grubego przemiału. W celu uzyskania pożądanej barwy producenci dodają słód jęczmienny bądź karmel. Dla nadania autentyczności, posypują swe wyroby skromną ilością ziaren (soi, dyni, słonecznika, maku, sezamu). Wybieraj wyroby o barwie szarobeżowej a nie czekoladobrązowej. Sięgając po gotowe muesli sprawdzaj ilość dodanego cukru;

utwardzone tłuszcze roślinne. Dumnie widnieją na liście składników batoników, ciasteczek (również owsianych) oraz ciast. Powstają w procesie utwardzania, czego wynikiem są izomery trans kwasów tłuszczowych. Mają silniejsze działanie aterogenne niż lipoproteiny LDL. Czy nie byłoby zdrowiej sięgnąć po 2-3 kostki gorzkiej czekolady?

zawartość syropu glukozowo – fruktozowego. Dodawany praktycznie do wszystkiego. Królujący w Stanach Zjednoczonych, aktualnie obarczany winą za gwałtowny rozwój otyłości na przestrzeni ostatnich 30 lat.

konsystencję miodu. Jak rozpoznać prawdziwy „złoty nektar”? Niemal każdy miód krystalizuje w przeciągu 3 -4 miesięcy od okresu zbiorów. Jeśli po tym czasie stoi na półce i nadal jest płynny – znaczy, oszust.

skład gotowych sosów i zupek. Weźmy pod lupę składniki sosu czosnkowego znanej marki: woda, olej roślinny, cukier, ocet spirytusowy, wino,  skrobia modyfikowana, czosnek suszony (1%), syrop glukozowy, śmietanka w proszku (z mleka), białka z mleka (łącznie z laktozą), cebula suszona, stabilizatory: guma guar, alginian sodu, cytrynian sodu, warzywa suszone: szczypiorek, natka pietruszki; aromat. Wyrób może zawierać 487794_45065553śladowe ilości siarczynów i gorczycy. Imponujący skład, nieprawdaż?
Czy nie zdrowiej byłoby przygotować ten prosty sos, dodając do jogurtu naturalnego i odrobiny majonezu zmiażdżone ząbki czosnku? Może bardziej czasochłonne niż otworzenia gotowego słoiczka, za to tańsze i rozsądniejsze.

skład jogurtów. Owocowe to prawdziwy koktajl rodem z laboratorium. Jeśli chodzi o jogurty probiotyczne – nie daj się zwieść. Producenci często nadużywają tej nazwy. Na opakowaniu musi widnieć informacja o konkretnym szczepie i gatunku bakterii wykorzystanych w produkcji.

stempel na jajkach. Wybieraj te oznaczone zerem (chów ekologiczny) oraz jedynką (chów wolnowybiegowy). Dwójki (chów ściółkowy) i trójki (chów klatkowy) pochodzą od kur karmionych wyłącznie sztucznie, które nie widziały światła słonecznego.

słodzone napoje gazowane. W 100% sztuczne, aromatyzowane i barwione. Zdrową alternatywą są naturalnie mętne, jednodniowe soki.

Starajmy się robić zakupy, nie będąc głodni. Tracimy wtedy kontrolę i rozsądek (co do ilości i jakości wybieranym produktów).

Przyjemnych zakupów!

.

Monika Gackowska

Poradnia żywieniowo – dietetyczna Dieto Strefa

Komentarze