Myślą przewodnią realizowanych przeze mnie warsztatów jest zaproponowanie uczniom rozwijania zainteresowań praktycznych. Mogą to być zajęcia kulinarne, techniczne lub ogrodnicze z wykorzystaniem zdobytych umiejętności w życiu codziennym. Warsztaty realizowane są w ramach zajęć lekcyjnych i dostosowane do podstawy programowej. 

.

Warsztaty kulinarne,, Zdrowo żyjemy, bo wiemy co jemy”

Przyrządzanie potraw sprawia wiele przyjemności i może być wspaniałą zabawą. Dla dzieci jest to pełna niespodzianek podróż kulinarna po Polsce i świecie, podczas której poznają rodzime oraz egzotyczne smakołyki i potrawy. Każde dziecko ma okazję własnoręcznie przyrządzać potrawy, a następnie je degustować. Dzieci poznają tajniki kuchni oraz zasady dobrych obyczajów przy stole. W planie zajęć uwzględnione zostały również zagadnienia z zakresu higieny, organizacji pracy w kuchni, zdrowego odżywiania i odpowiedniej diety. Program wychodzi naprzeciw zainteresowaniom dzieci. Ma na celu rozwijanie postawy twórczej, przyczyniającej się do pełniejszego rozwoju osobowości dziecka.

.

Cele i zadania:

  • rozwijanie zainteresowań i umiejętności kulinarnych,
  • kształtowanie umiejętności przyrządzania posiłków z zachowaniem higieny,
  • poznawanie tradycyjnych potraw, pochodzących z kuchni różnych narodów,
  • zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpiecznego zachowania się w kuchni,
  • zapoznanie z różnymi naczyniami i przyborami kuchennymi,
  • wdrażanie podstaw racjonalnego odżywiania i higieny przyrządzania posiłków,
  • rozwijanie zainteresowań kulinarnych poprzez prezentację krótkich opowiadań, wprowadzających do historii i pochodzenia przyrządzanych potraw,
  • zapoznanie ze sposobem przyrządzania wybranych potraw,
  • rozwijanie umiejętności korzystania z książek kucharskich,
  • poszerzenie słownika o nazwy surowców spożywczych, nazwy czynności wykonywanych w kuchni, nazwy jednostek wagi i objętości,
  • kształtowanie umiejętności współdziałania i integracji z grupą podczas wspólnych zajęć,
  • rozwijanie poszanowania wytworów swojej pracy i innych,
  • zapoznanie się i stosowanie regulaminu warsztatów kulinarnych.

.

Oto przykład jednego z wielu zajęć przeprowadzonych z grupą dzieci z klasy drugiej. Do takich zajęć angażuję często rodziców, którzy chętnie pomagają przy organizacji tych lekcji. W tym przypadku lekcja odbyła się w domu i sadzie jednego z uczniów. Po upieczeniu ciasta zostało ono zabrane do szkoły i moi uczniowie poczęstowali nim kolegów z innej klasy. Natomiast po napełnieniu słoiczków dżemami udekorowano zakrętki lnianymi serwetkami z aplikacją owocu Była to miła kulinarna niespodzianka dla rodziców. Wakacje jeszcze się nie rozpoczęły, ale gdy wrócimy we wrześniu do szkoły, to może skorzystacie z mojego pomysłu na lekcję w jesiennym sadzie.

.

DSC03357

Temat zajęć:  ,,Jabłka w roli głównej”- warsztaty kulinarne na wsi

Cele:  rozpoznawanie i nazywanie drzew owocowych, higiena spożywania owoców, wartości odżywcze owoców, sposoby zbierania , przetwarzania i przechowywania owoców na przykładzie jabłek,  budowa jabłka, rola witamin w rozwoju organizmu, doskonalenie czytania przepisów kulinarnych ze zrozumieniem, odważanie  i odmierzanie żądanej  ilości materiału, odmierzanie płynów naczyniami

Przebieg zajęć:

1 .Wycieczka  do gospodarstwa wiejskiego,

2. Zebranie jabłek w sadzie,

3. Omówienie budowy jabłka oraz zapoznanie się z różnymi gatunkami jabłek,

4. Zapoznanie się z wartościami odżywczymi owoców oraz z różnymi sposobami przetwarzania i przechowywania owoców na zimę,

5. Podział dzieci na 2 grupy,

6. Wykonanie w grupach ciasta z jabłkami i dżemu z jabłek,

7.Przygotowanie słoiczków po dżemie i napełnianie ich gotowym dżemem z jabłek.

DSC03350

DSC03361 (1)

DSC03359

DSC03362 (1)

DSC03371

DSC03376

.

Anita Zarówna 

Komentarze