Burak ćwikłowy uprawiany był już w starożytności. O warzywie tym po raz pierwszy wspomina dokument z Babilonii z 722 r. p.n.e. Trzysta lat później uprawiano go już w Grecji, a następnie po 200 latach zadomowił się on na terenach republiki rzymskiej.

Pod koniec XVIII w. odkryto w nim sacharozę, a niedługo potem rozpoczęto produkcję cukru buraczanego.W Polsce buraki były znane w średniowieczu, podawano je na stole Władysława Jagiełły. Od tego czasu buraki ćwikłowe należą w naszym kraju do najpopularniejszych warzyw, tak ze względu na walory smakowe, jak i odżywcze. W dawnych czasach znano tylko buraki liściowe nazywane „boćwiną”. Nazwa „buraki” oznaczała ukiszoną boćwinę. Później zaczęła funkcjonować dla określenia buraków czerwonych. Obecną wielkość korzenia udało się uzyskać włoskim ogrodnikom w XVI wieku.

burak ćwikłowy

Buraki mają dużo zdrowotnych właściwości

Właściwości zdrowotne buraka

Buraki powinny królować na naszych stołach jak najczęściej ze względu na swoje walory zdrowotne. 

Barszcze i soki z buraków obniżają ciśnienie krwi, oczyszczają ją oraz powodują w niej wzrost liczby czerwonych ciałek (ich niedobór powoduje anemię). Poza tym, buraki zawierają dużo witaminy C i B1 oraz wiele makro – i mikroelementów. Znajdziemy w nich wapno, magnez, potas oraz dwa rzadkie metale: rubid i cez (o których przypuszcza się, że działają hamująco na rozwój raka).

Zawarty w buraku zestaw witamin z grupy B jak: B1, B2, B3, B4, B5, B6, pomaga w nerwicach wegetatywnych, przy stresach, depresjach, zmniejsza napięcie nerwowe. Wzmacnia koncentrację, czujność, refleks, pamięć, zaburzenia snu, poziomuje nadciśnienie i niedociśnienie, reguluje cholesterol. Jest nadzwyczaj bogaty w kwas foliowy, dlatego  proponuje się go kobietom w ciąży, dzieciom „niejadkom” oraz młodzieży w trakcie intensywnego wzrostu. Osobom uprawiającym czynnie sport wzmacnia sprężystość masy mięśniowej oraz pomaga usuwać zakwasy. Cenna witamina B12 zawarta w buraku wspaniale łagodzi bóle: kręgosłupa, korzonków nerwowych, bóle menstruacyjne, zapobiega artretyzmowi, grypie, anginie. Buraczane antocyjany czterokrotnie zwiększają przyswajanie tlenu przez komórki. Wspomagają więc układ krwionośny.

W jaki sposób przygotowywać buraki i z czym je podawać?

Aby burak zachował wartościowe składniki, lepiej go nie gotować. Jeżeli jednak zdecydujemy się na gotowanie najlepiej gotować je ze skórką. Najsmaczniejsze są buraki, których średnica nie przekracza 8 cm. W przypadku młodych roślin jadalny może być zarówno korzeń, jak i liście. Korzenie buraków idealnie nadają się do przygotowania różnego rodzaju przetworów, sałatek i marynat oraz zup i soków. Natomiast z liści robi się chłodniki oraz boćwinkę. Ciekawym pomysłem jest również carpaccio z buraka, pieczone buraki z przyprawami ale też sok z buraków z dodatkami. My chyba jednak lubimy najbardziej botwinkę.

Botwinka

Świeża botwinka

 

.

Katarzyna Zarówna

Komentarze