Ciągle nam zimno, pojawia się katar, kaszel i pierwsze infekcje, a wszystko to przez wychłodzenie organizmu. Wychłodzić organizm można nie tylko przez zbyt lekki ubiór, ale również przez niewłaściwy sposób odżywiania.

Zimą musimy zadbać o to, aby spożywać więcej posiłków ciepłych, najlepiej trzy: pierwsze śniadanie, obiad i kolację. Obiad i kolacja w porządku, ale ktoś pewnie spyta, co ciepłego można zjeść na pierwsze śniadanie? Sposobów na takie śniadanie jest wiele. Ja chętnie jem pożywną owsiankę, inni jedzą mleko z musli, jeszcze inni po prostu popijają kanapki dużym kubkiem zielonej herbaty. Ważne żeby było ciepłe.

.

Plan na zimę

Zima to też taki czas kiedy kończy się nieograniczony dostęp do świeżych warzyw i owoców, chyba że do tych, które dobrze się przechowuje. Zaczyna się zaś sezon kiedy to skazani jesteśmy na importowane z cieplejszych stron świata warzyw i owoców wątpliwej jakości i wartości odżywczej. Chyba, że ktoś  pomyślał zawczasu i przygotował się na zimę. Zdrowe odżywianie od zawsze wiązało się z planowaniem jedzenia.  Mowa tu o przetworach oraz o zasobach naszej spiżarni. Zimą bardzo łatwo o obniżenie odporności, z pewnością jest to wynik zmniejszonego poziomu aktywności fizycznej na co dzień, ale także mało zasobnej w witaminy i minerały diety.

.

family-skiing

Obniżenie odporności to wynik zmniejszonego poziomu aktywności fizycznej

.

.

Zimowe niedobory witamin

Zimą narażeni jesteśmy najbardziej na niedobory witamin. Z jednej strony mało świeżych warzyw i owoców w diecie, z drugiej zaś krótki dzień i mało słońca. Może nie wszyscy wiemy, ale dzięki słońcu jesteśmy w stanie wytworzyć w skórze od 80 do 100% dziennego zapotrzebowania na witaminę D. Stąd też jej niedobór przy małej ekspozycji na słońce w krótkie zimowe dni.  Najnowsze badania sugerują, że występowanie depresji jest bezpośrednio powiązane z deficytem witaminy D w organizmie. Warto więc zadbać by nasz codzienny jadłospis był bogaty w tę witaminę. Do produktów bogatych w witaminę D należą ryby (np. węgorz, makrela, śledź) także jajka, grzyby (kurki, borowiki, pieczarki) oraz nabiał (mleko pełne, ser żółty).

.

Czy zimą powinniśmy jeść więcej?

Jeśli chodzi o zapotrzebowanie na  energię zimą, to nie różni się ono od tego latem. Faktem jest, że zimą większość z nas tyje, ale to ze względu na to, że mniej się ruszamy i więcej jemy. Nie należy jednak swojego apetytu tłumaczyć tym, że zużywamy więcej energii na ogrzanie ciała, bo nie jest to prawda. Postarajmy się więc uaktywnić na zimę, jeśli nie na zewnątrz to chociaż w domu.

.

Klaudia Bąk, dietetyk.

Komentarze