Festiwal Fotocooltura wolny jest od polityki, bo w centrum wszystkiego ma być fotografia. Jednak nawet gdybyśmy bardzo chcieli to, co dzieje się w świecie wielkiej polityki zawsze znajdzie odzwierciedlenie w zdjęciach. Nie inaczej będzie z główna wystawą Festiwalu jednego z najwybitniejszych rosyjskich fotografów – Sergeya Maximishina.

.

204

Wystawa zatytułowana Rosja „Ostatnie imperium, dwadzieścia lat później” otworzy tegoroczny Festiwal.

36 prac Sergeya Maximishina to cykl, który ukazuje współczesne rosyjskie mocarstwo. Artysta doskonale pokazuje kontrast pomiędzy bogatą wspaniałą Moskwą a biednym wschodem, gdzie rozpad komunistycznego molocha spowodował ogromne rozwarstwienie społeczne.

Wernisaż wystawy, z komentarzem p. Moniki Piotrowskiej, odbędzie się w pierwszy dzień Festiwalu, 30.05 o godzinie 17.00 w Sali kameralnej OOK.

10356344_289555737872398_2927574780064307062_n

 

.

Więcej informacji na temat wystawy i całego Festiwalu znajdziecie na stronie internetowej Fotocooltury i fanpejdżu

 

Sergey Maximishin (ur. 1964, Krym, b. ZSRR)

Jeden z najwybitniejszych współczesnych fotografów rosyjskich zaczął pracę w zawodzie, gdy wysłano go z jednym z ostatnich oddziałów wojsk radzieckich na Kubę, a jego lejtnant w trakcie odprawy zawezwał: „Artyści, piosenkarze, aktorzy, kompozytorzy oraz pozostała hołota, która nie ma zamiaru odbywać służby – krok naprzód”. Maximishin zrobił krok naprzód, dostał Zenita i pojechał fotografować Fidela (Castro) z radzieckimi generałami. Zdjęcia zniweczyła twarda kubańska woda. Maximishin dostał maczetę i poszedł kosić trzcinę.

Dzieciństwo spędził na Krymie, w 1982 r. przeprowadził się do Leningradu. Na Kubie służył w l. 1985-87, potem studiował fizykę jądrową na Politechnice w Leningradzie (ukończył w 1991), przemianowanym na Sankt Petersburg. Pracował w laboratorium ekspertyz naukowych i technicznych Ermitażu, prowadził agencję handlu nieruchomościami, aż jej upadek skłonił go, by poświęcić się całkowicie fotografii. Ukończył wydział fotografii dziennikarskiej przy Związku Dziennikarzy w St. Petersburgu (1998), został etatowym fotoreporterem gazety „Izwiestia” (1999-2003). W 2003 r. zdobył po raz pierwszy pierwszą nagrodę na World Press Photo (kat. Sztuka i rozrywka), w 2005 r. – po raz drugi (kat. Życie codzienne). Od 2003 r. współpracuje z niemiecką agencją „Focus”, od 2007 – z brytyjską Panos Pictures. Publikuje w m. in. Time, Newsweek, The Wall Street Journal, Paris Match, Geo, Stern, Der Spiegel, Corriere della Sera. Jego prace znajdują się w kilku światowych kolekcjach (jak Niepce Museum of photography, Fonds national d’art contemporain FNAC, Rotterdam Museum of contemporary art). Wydał album „Last Empire, 20 years after” („Ostatnie imperium, dwadzieścia lat później”).

Źródło: profotografia.pl; maximishin.com

Zdjęcia, informacje o autorze i wystawie udostępnione dzięki profotografia.pl

Katarzyna Zarówna

Komentarze