Jaka jest historia kaszy manny? Niektórzy twierdzą, że pojawiła się już 2000 lat temu na pustyni. Bóg Jahwe, słysząc narzekania Izraelitów na dręczący ich głód, w drugiej połowie drugiego miesiąca po wyjściu Izraelitów z Egiptu, na pustkowiu Sin, zesłał im pokarm: pojawiające się w cudowny sposób o zmierzchu przepiórki, a rano – mannę.

Według Biblii słowo manna pochodzi od pytania w języku hebrajskim man hu (co to jest?), które mieli zadawać Izraelici, gdy po raz pierwszy zobaczyli mannę. Kasza jest jednym z najstarszych produktów spożywczych, który był doceniany przez naszych przodków. Doceniali ją ze względu na jej dostępność i  to, że można ją było przygotować w prosty sposób. Na Rusi kaszę mannę spożywali tylko bogacze, gdyż była ona produkowana w bardzo małych ilościach. 

.

kasza manna

Na Rusi kaszę mannę spożywali tylko bogacze

.

Czym jest kasza manna? 

Kasza manna powstaje z najdrobniejszych zmielonych ziaren pszenicy. W czasie przemiału otrzymuje się wiele frakcji kaszek. Oczyszczanie kaszy polega na oczyszczeniu bielma mącznego za pomocą wialni kaszkowych. Możemy spotkać dwa rodzaje kaszy manny, a mianowicie: kaszę mannę i kaszę mannę błyskawiczną, która jest poddawana obróbce termicznej, pozwalającej na szybsze jej przygotowanie. Kasza manna jest stosowana jako element diety lekkostrawnej ale też pomaga osobom z problemami układu pokarmowego. Ale o tym za chwilę. 

Większość dorosłych nie docenia kaszy manny jako wartościowego produktu, który można jeść praktycznie o każdej porze dnia. To dziwne, ale kasza manna może być podawana na śniadanie, obiad i kolację. A podwieczorek? Czemu nie! Jeżeli to Was nie przekonuje do kaszy to musicie wiedzieć, że pod względem wartości odżywczych kasze, w tym nasza kasza manna,  biją na głowę ryż czy ziemniaki. Są bogatym źródłem skrobi, która w organizmie rozkłada się powoli na glukozę – paliwo potrzebne do pracy mózgu i wszystkich innych komórek. 100 g ugotowanej kaszy manny pokrywa niemal całkowicie dzienne zapotrzebowanie na węglowodany

.

Dlaczego docenić kaszę?

Czy wiedzieliście, że jako jedyna z kasz, kasza manna zawiera dużą ilość jodu? Oprócz tego witaminy B1, B2, B6, a także potas, żelazo czy magnez. Sporo tego jak na taką zwykłą kaszę, prawda? A kto powinien jeść kaszę? Otóż produkt ten doskonały jest dla osób, które cierpią na nadciśnienie, choroby serca, choroby związane z układem krążenia, ale również diabetycy czy kobiety w ciąży. 

.

Przyrządzanie

Kasza jest bardzo ‚elastyczna’ w przygotowaniu. Może więc stanowić samodzielną potrawę, lub dodatkiem do zup czy sosów.  Kasza powinna być biała z odcieniem żółtawym, a jej cząsteczki nie powinny być zamączone ani zawierać elementów otrębowych. Aby wzmocnić smak kaszy, można do niej dodać odrobinę soli, cukru, słodkich syropów lub owoców.  Najczęściej przygotuje się ją na mleku jak i na wodzie. Kaszę można wykorzystać jako składnik ciast i deserów. 

Sprawdź nasz przepis na ciasto z kaszy manny

Zajrzyj do przepisu na ciasto truskawkowe z kaszy manny

.

Opracowała Katarzyna Zarówna

Komentarze