Śniadanie

Dziś jest światowy dzień zdrowego śniadania. O tym jak bardzo ważna jest zdrowa żywność, czy rzeczywiście śniadanie jest takie istotne opowie Klaudia Bąk, dietetyk i absolwent Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.

.

.

Czy rzeczywiście śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia czy to tylko sprytne lobby koncernów produkujących płatki śniadaniowe?

Bez obaw, koncerny produkujące płatki śniadaniowe tylko wykorzystują tę powszechnie znaną prawdę, otóż śniadanie naprawdę jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Śniadanie jako pierwszy posiłek jest kluczowe, ponieważ dostarcza potrzebnych składników odżywczych, tak ważnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Posiłek oraz odpowiedna ilość płynów od rana wspomaga koncentrację, po śniadaniu mamy również więcej siły żeby zmagać się z trudnościami codziennego życia. Traktujmy więc śniadanie jako zaprawę na cały mniej lub bardziej ciężki dzień.

Co zrobić w sytuacji, kiedy nie mamy czasu zjeść śniadania w domu?

Oczywiście najlepiej byłoby zjeść pożywne śniadanie w domu, ale dobrze wiem, że nie zawsze się nam to udaje. Rano jesteśmy jeszcze zaspani, spieszymy się lub najprościej nie jesteśmy głodni . W takiej sytuacji trzeba jak najszybciej po prostu zaopatrzyć się  w drodze do pracy, na uczelnię lub gdziekolwiek zmierzamy. Miejsc gdzie możemy to zrobić w miastach jest sporo, od barów kanapkowych lub sałatkowych po zwykłe kawiarnie, gdzie serwują przeróżne śniadaniowe smakołyki, do tego jeszcze kubek ciepłej herbaty i śniadanie gotowe.

Pamiętajmy też o tym, że aby uniknąć niestrawności śniadanie powinniśmy jeść w pozycji siedzącej w możliwie spokojnej atmosferze, o którą dość trudno przy napiętym grafiku.

Czy jest jakaś określona pora, godzina kiedy należy jeść śniadanie?

Są różne zdania na ten temat, lecz wszyscy zgodnie twierdzą, że śniadanie należy spożyć niedługo po pobudce. Nie ma sensu ustalać  sztywnej godziny śniadania. Oczywiście nic złego nie stanie się też jeśli jednego dnia ominiemy śniadanie, ale zadbajmy, żeby nie stało się to regułą, ponieważ bez śniadania możemy czuć się osłabieni lub mieć problem z koncentracją. Moim pacjentom zalecam oraz sama stosuję taką regułę, aby śniadanie zjeść maksymalnie godzinę po przebudzeniu. Oczywiście jestem świadoma, że niektórzy ludzie wolą dłużej pospać i zjeść śniadanie w biegu, ale z doświadczenia wiem, że lepsze samopoczucie osiągniemy jeśli wstaniemy 20 min wcześniej i przygotujemy i zjemy porządne śniadanie w domu.

Czy lepiej zjeść dwa posiłki tzw. śniadanie i drugie śniadanie czy podczas pierwszego posiłku zjeść więcej?

Podstawową zasadą prawidłowego żywienia są regularne posiłkie, zatem lepszym, zdrowszym będzie zjedzenie dwóch posiłków, w tym pierwszego większego i porządnego śniadania, a po 2-3 godzinach (bo tyle powinny trwać przerwy między posiłkami) zjeść drugie lżejsze śniadanie, które można nazwać nawet jakby uzupełniającą przekąską. Każdemu zdrowemu człowiekowi zalecam 5 a nawet 6 posiłków dziennie, oczywiście z pierwszym śniadaniem na czele.  Drugie śniadanie wraz z podwieczorkiem powinno być uzupełnienim głównych posiłków, czyli pierwszego śniadania, obiadu i kolacji w składniki odżywcze. Drugie śniadanie może składać się z soku owocowego przecierowego i owocu lub jednej pożywnej kanapki i owocu. Powinna to być mała porcja, zawierająca jednak odpowiednią ilość witamin i innych ważnych składników odżywczych.

Ile kalorii powinno mieć nasze śniadanie żeby mieć energię na cały dzień?

Śniadanie powinno wypełniać nasze zapotrzebowanie energetyczne tylko w odrobine mniejszym stopniu niż obiad. Jest to w granicach 25-30% dziennego zapotrzebowania energetycznego . Standardowo przeliczając tę wartość dla osoby dorosłej o zapotrzebowaniu 2000 kcal dziennie wychodzi nam około 500-600 kcal, które powinniśmy dostarczyć ze śniadaniem. Oczwiście wartość ta różni sie w zależności od wielu czynników, takich jak płeć, wiek, wzrost, poziom aktywności fizycznej itd., także ilość kalorii, które należy pokryć będzie się różniła u różnych osób, lecz trzeba przyznać, że jest to spora ilość kalorii, dlatego śniadanie jest tak ważnym posiłkiem w ciągu dnia.

Czy jogurt i owoc to dobry pomysł na śniadanie? Co polecasz ?

Zdrowe Śniadanie

Jak powinno wyglądać zdrowe śniadanie?

Jogurt i owoc byłyby dobrym pomysłem na śniadanie, gdyby dodać do jogurtu jakieś dobrej jakości musli z orzechami, lub suszonymi owocami. Porcja jogurtu musiałaby być spora, jeśli mamy dostarczyć ze śniadaniem wspomnianą wyżej ilość kalorii. Owoce jak najbardziej! Jogurt z musli plus owoc jest przykładem na śniadanie raczej na słodko. Wiem dobrze, że jest wielu zwolenników śniadań na słodko, podobnie jak zwolenników „zwykłych”, wytrawnych śniadań. Sama należę do drugiej grupy, lecz od czasu do czasu urozmaicam swoje posiłki i serwuję sobie słodkie śniadanie. Dla pierwszej grupy, zwolenników słodkości polecam wspomniany wcześniej jogurt lub mleko z musli z orzechami lub wkrojonymi świeżymi owocami, tak samo bardzo pożywną polską owsiankę, w podobnej kompozycji z orzechami i owocami, do tego polecałabym kanapkę z pełnoziarnistego lub razowego chleba z twarogiem półtłustym lub miodem. Dla koneserów kanapek i sałatek  polecałabym wymieniony wcześniej chleb pełnoziarnisty lub razowy w połączeniu z liściem sałaty, plasterkiem chudego sera żółtego lub chudej wędliny drobiowej lub innej, do tego oczywiście warzywa: pomidor, ogórek, rzodkiewka itp. do wyboru. Możemy również na kanapki położyć twaróg lub łososia. Produktów z których można skomponować ciekawe śniadanie jest naprawdę wiele. Pamiętajmy o urozmaicaniu posiłków, gdyż nikomu nie służy monotonia w kuchni, a prowadzić może nawet do niedoborów. Dlatego też każdą kanapkę i sałatkę  polecam posypywać w miarę możliwości zielonym szczypiorkiem, koperkiem czy inną  zieleniną, jest ona źródłem wielu witamin i antyoksydantów. Mamy naprawdę duży wybór produktów śniadaniowych, dlatego zachęcam do eksperymentowania i urozmaicania swoich śniadań.

Rozmawiał Jakub Napoleon Gajdziński.

Komentarze